Evaluatie van het Smaaklessen groentemenu

-Wat is de effectiviteit van Smaaklessen in combinatie met aanvullende activiteiten op (gedragsdeterminanten ten aanzien van) de groenteconsumptie van kinderen in groep 6-7 van de basisschool.-

Probleem uit beleid en/of praktijk

Smaaklessen is een lesprogramma voor groep 1-8 van de basisschool. Het programma laat kinderen op een positieve en speelse manier kennis maken met verschillende smaken en voedingsmiddelen, en leert hen over smaakontwikkeling, gezondheid en herkomst van producten. Naast de reguliere Smaaklessen zijn er arrangementen ontwikkeld rondom een aantal productgroepen, bestaande uit een combinatie van Smaaklessen en aanvullende activiteiten rond de betreffende productgroep. Binnen de huidige studie is onderzocht of het aanbieden van een arrangement rond groente (het groentemenu) in groep 6-7 een effectievere methode is om kinderen te stimuleren groente te eten, dan de inzet van alleen Smaaklessen of geen Smaaklessen.

Aanpak

Voor dit onderzoek zijn voorafgaand en na afloop van het lesprogramma metingen uitgevoerd op scholen die het groentemenu aanboden, scholen die alleen smaaklessen aanboden en scholen die geen smaaklessen aanboden. De metingen bestonden uit een vragenlijstonderzoek onder leerlingen, ouders en leerkrachten, en twee groentesmaaktestjes onder leerlingen.

Opbrengsten

Het project is nog niet afgerond. Resultaten volgen begin 2015. 



Status

  • Lopend

Looptijd

  • 01-06-2013 - 31-12-2014

Meer over dit project

website Agora