In schoolgebouwen hebben kinderen een hoge blootstelling aan geurstoffen, zwevend stof, allergenen en ziektekiemen. Er zijn redenen om aan te nemen dat dit ongunstig is voor de luchtwegen en de leerprestaties. Meer luchtverversing zou een gunstige invloed moeten hebben. Er zijn echter niet genoeg gegevens om te weten hoeveel ventilatie er nodig is om een optimale leeromgeving te scheppen. Daarom hebben de GGD Groningen, de GGD-IJsselland en het onderzoeksinsituut IRAS (*) van de Universiteit Utrecht een onderzoek gedaan.
De onderzoeksvraag is wat het effect is van het ingrijpend verbeteren van de luchtverversing door het aanbrengen van voorzieningen voor mechanische ventilatie. Dit vond plaats in een leslokaal in 6 scholen in Groningen en 6 scholen in Zwolle. Van de leerlingen zijn de longfunctie en de prestaties een aantal malen getest.
Een eerste publicatie beschrijft het effect van mechanische ventilatie: het blijkt mogelijk om het binnenklimaat aanzienlijk te verbeteren met mechanische ventilatie, maar een klaslokaal vol leerlingen op een ventilatieniveau houden van maximaal 800 ppm CO2 houden is niet eenvoudig. De overige resultaten zullen in een drietal publicaties worden weergegeven, het project is afgrond in 2015.