Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is onderwijs voor peuters en kleuters met een taalachterstand, zodat zij op de basisschool een goede start kunnen maken en zodat kleuters voorbereid zijn op leren lezen in groep 3. Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in de huidige verwijzings- en indicatie- werkwijze. Op die manier kan specifieke bijscholing en het ontwikkelen van lokale protocollen leiden tot een optimale toeleiding naar de VVE.
De drie betrokken gemeenten hanteren elk hun eigen beleid ten aanzien van VVE. In verband met de gemeentelijke fusie per 1 januari 2014 is er een kortdurend onderzoek uitgevoerd naar de harmonisatie van de indicatiestelling en de verwijzing onder professionals binnen de jeugdgezondheidszorg.
Online vragenlijstonderzoek onder artsen en verpleegkundigen in de 0-4 jarigen zorg, werkzaam bij GGD Hollands Midden (regio Leiden en Gouda)
Het onderzoek heeft geresulteerd in een ‘op maat’ scholingsaanbod met name gericht op het signaleren en doorverwijzen bij taalachterstanden. Dit scholingsaanbod sluit aan bij de behoeften van deze professionals.