Een onderzoek naar de implementatie van schoolgezondheidsbeleid binnen scholen voor voortgezet onderwijs

– Scholen in dialoog met data –

Probleem uit beleid en/of praktijk 

De afgelopen vier jaar is de ontwikkeling van schoolgezondheidsbeleid in een stroomversnelling geraakt. Er is een theoretisch raamwerk ontwikkeld om gezondheidsbevordering een structurele plek binnen het onderwijs te geven: de schoolslag-werkwijze. Ook landelijk is steeds meer aandacht voor schoolgezondheidsbeleid. Het NIGZ heeft de schoolslag-werkwijze als basis gebruikt voor de ontwikkeling van de Gezonde School Methode. Een methode om regio's te begeleiden bij het implementeren van schoolgezondheidsbeleid binnen scholen. Later is deze landelijke coördinatiefunctie overgenomen door CGL. Het doel van schoolslag is een werkwijze ontwikkelen die scholen in de gelegenheid stelt structureel aandacht te besteden aan gezondheidsbevordering.

Aanpak 

Binnen de schoolslag-werkwijze doorlopen scholen onder begeleiding van de schoolslag-adviseur een aantal stappen op weg naar een schoolgezondheidsbeleid: 1) bepalen zorgbehoefte, 2) bepalen prioriteiten, 3) bepalen activiteiten en strategieën, 4) opstellen van het onderdeel preventie van het schooljaarplan, 5) uitvoeren van de plannen en 6) evaluatie en eventueel bijstellen en opname in het schoolbeleid. 

Opbrengsten 

Het oorspronkelijke doel van schoolslag was een werkwijze te ontwikkelen die scholen in de gelegenheid stelde structureel aandacht te besteden aan gezondheidsbevordering. Gedeeltelijk is deze doelstelling bereikt, er bestaat een theoretisch raamwerk dat scholen kunnen gebruiken bij het creëren van schoolgezondheidsbeleid. Deze structuur is echter nog niet voldoende ingebed in het huidige schoolbeleid. Om dit concept een goede kans van slagen te kunnen geven, is een structurele inbedding en verankering van de werkwijze in het beleid van de school noodzakelijk. Preventie heeft nog geen vaste plek binnen het bestaande schoolbeleid. Dit leidt in de praktijk tot verschillende problemen.